..::BUDOWA ROWERU::..

   

Wstęp

 

Przepisy porządkowe

 

Definicje

 

Zasady pierwszeństwa

 

Manewry

 
Znaki i sygnały
 
Rower
Krzyżówki

 

Rower to pojazd jednośladowy lub dwuśladowy napędzany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem.

Ta prosta definicja wyjęta z kodeksu drogowego nie mówi jednak nic o jego budowie, konstrukcji, czy wyglądzie.

Przeglądając te strony z pewnością nieco lepiej poznasz swój rower.

Czy jednak poznawanie roweru jest potrzebne? Przecież rower jest tak popularnym środkiem lokomocji nie tylko wśród dzieci czy młodzieży. Wszyscy go doskonale znają...

Czy jednak na pewno? Czy wiesz, że twój rower składa się z ponad 500 części? Zdziwiłeś się? A więc chyba nie znasz swojego roweru tak dobrze, jak do tej pory sądziłeś.

UKŁAD JEZDNY

Rama - kręgosłup roweru

Rama umożliwia zmontowanie wszystkich zespołów w całość. Przednia część ramy składa się z prostych odcinków rur cienkościennych, natomiast podwójny widelec tylny wykonany jest z rury spłaszczonej

Dużym problemem jest łączenie rur w całość.



 

Powszechnie stosowane jest łączenie bezpośrednie.





 

W celu poprawy wytrzymałości złącz stosuje się odpowiednie łączniki.


 

W zależności od przeznaczenia rowery mają ramy o różnym kształcie i budowie.

Układ kierowniczy

Umożliwia on kierowanie rowerem - a więc utrzymanie stałego kierunku jazdy lub jego zmianę zgodnie z zamiarem kierującego.

 

Układ kierowniczy składa się z widelca przedniego osadzonego w rurze sterowej ramy za pośrednictwem dwóch łożysk kulkowych, drążka kierowniczego i kierownicy


 

Kierownica jest także miejscem mocowania wszystkich elementów służących do bezpiecznej jazdy rowerem (dźwignie hamulców, manetki przerzutek, dzwonek).

 

 

 

 

Koła jezdne

Koło roweru składa się z obręczy i piasty, połączonych silnie napiętymi szprychami.


Rysunek przedstawia piastę koła przedniego. Piasta koła tylnego zbudowana jest mocniej, gdyż podlega większym obciążeniom. Ponadto zaopatrzona jest w napędzane koło przekładni łańcuchowej, a czasami także w hamulec.

Koła roweru wyposażone są również w ogumienie pneumatyczne, zapewniające dobrą przyczepność kół do nawierzchni jezdni. Napełnianie powietrzem dętki odbywa się przez zawór zwrotny.

Siodełko

Przesuwanie siodełka w kierunku pionowym (podnoszenie - opuszczanie) może być przeprowadzone po zwolnieniu zacisku znajdującego się pod nim.

Wysokość siodełka jest prawidłowa wówczas, gdy noga oparta na pedale w najniższym jego położeniu jest lekko ugięta w kolanie.

 

 

UKŁAD NAPĘDOWY

Rower jest to pojazd napędzany energią ludzkich mięśni.
 
Ruch posuwisto-zwrotny nogi człowieka poprzez mechanizm korbowy zostaje zamieniony na ruch obrotowy.

Układ napędowy tworzą:
mechanizm korbowy - przekładnia łańcuchowa


 
Przekładnię łańcuchową można przedstawić
w sposób uproszczony - schematyczny:

Większość współczesnych rowerów - zarówno sportowych, jak i turystycznych - wyposażona jest
w napęd wielobiegowy z wielotrybem (przerzutkami).

 

 

UKŁAD HAMULCOWY

W prostych rowerach turystycznych i "składakach" można jeszcze spotkać hamulec nożny typu "Torpedo".

Hamowanie odbywa się poprzez przekładnię łańcuchową i wolnobieżną piastę tylną. Spełnia ona podwójne zadanie: przenosi ruch układu napędowego na koło tylne i jednocześnie jest hamulcem.

Elementem hamującym jest w niej dzielona tuleja umieszczona wewnątrz piasty, która w trakcie wstecznego ruchu łańcucha jest rozpierana na zewnątrz, powodując powstanie tarcia pomiędzy nią i wewnętrzną powierzchnią piasty.

Hamulce szczękowe i dźwigniowe dociskane są ręcznie, dźwignią umieszczoną na kierownicy.

Jeżeli rower jest wyposażony w jeden taki hamulec, to musi on działać na tylne koło, a dźwignia umieszczona jest po prawej stronie kierownicy. Drugi hamulec pracuje na przednie koło, a dźwignia dociskowa jest umieszczona po lewej stronie kierownicy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UKŁAD OŚWIETLENIOWY

Zgodnie z Kodeksem drogowym rower musi być wyposażony z przodu w jedno światło samodzielnie świecące barwy białej (lub żółtej selektywnej) oraz z tyłu w jedno światło czerwone samodzielnie świecące i jedno światło czerwone odblaskowe o kształcie innym niż trójkąt.

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest zastosowanie prądnicy rowerowej zasilającej lampę przednią i tylną za pośrednictwem przewodów.
Światło odblaskowe nie wymaga stosowania żadnej instalacji elektrycznej.

Schemat elektryczny opisywanego układu oświetleniowego przedstawia się następująco:

Zastanów się, dlaczego obwód elektryczny pokazany na tym schemacie nie jest zamknięty? Co w rzeczywistości zamyka ten obwód?